· 

Afkicken van pijn, serieus?

Waarom ga je als slachtoffer toch steeds terug naar je narcist. Pijn is de emotie die je kent. Een vertrouwde emotie. Je raakt er blijkbaar zelfs aan verslaafd als je even geen pijn voelt. Je hebt dan de behoefte om je te voeden. Zo denken de mensen erover die er voor gestudeerd hebben. Klinkt logisch want ook ik herken het. En ik zocht mensen om me heen die pijn hadden. Dit herkende ik. Ik kon ze helpen. Hun pijn weghalen en dat deed ik dan ook. Of ik pijnigde mezelf met allerlei negatieve gedachten over mezelf. Ik strafte altijd mijzelf. Het lag altijd aan mij en niet aan de ander. Ik dacht er totaal niet aan dat ik moest leren mijn eigen echte pijn aan te gaan en die uit mijn lijf te halen. Maar hij zat er al zo lang. Ik wist niet dat je deze kon weghalen met oefeningen en met therapie. Maar het kan dus wel degelijk en de pijn die je dan tegenkomt is met geen andere pijn te vergelijken. Jemig wat was dit heftig.  Liever vluchtte ik terug naar de pijn die ik kende. Die was tenminste te handlen. Deze nieuwe pijn was vreselijk. Maar ik deed het niet. Ergens was een stem in mij die eindelijk steeds sterker hoorbaar werd. Ik wilde de pijn van afwijzing en disrespect niet meer. Ik wilde niet meer teruggezogen worden in zijn macht over mijn leven, over mijn denken. Ik wilde de pijn niet meer voelen die hij anderen aandeed. Mijn man, mijn kinderen, mijn broer, de ober, de verpleegster. Het maakt niet uit wie. Niemand was ooit goed genoeg. Niemand in zijn ogen deugde. Mijn grens werd bereikt toen de pijn werd toegebracht aan mijn kinderen. Het moest stoppen. Ik moest hen eindelijk beschermen voor hem. Ik moest mezelf gaan beschermen. Ik was ondertussen net 50 geworden. Zo laat klonk pas mijn innerlijke stem. Naja zo laat durfde ik hem pas toe te staan. Want de stem was er altijd. Maar ik was gewoon bang voor wat er zou gebeuren als ik eindelijk nee zou zeggen tegen hem. 

Ik zie pijn nu inderdaad als een vorm van afkicken. En dat is het denk ik ook. Je lichaam laten ontspannen en ontwennen van de pijn toegedaan door de narcist. Luisteren naar je eerlijke echte waarheid daar zit de echte pijn die als je wilt gaan genezen van narcistisch misbruik recht in de ogen moet gaan leren kijken. De weg naar genezing. Jezelf gaan zoeken. Wie jij bent. Eén zoektocht die deze pijn aanvaarden uiteindelijk waard is. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0